tirsdag 14. juni 2011

Blomstring midt i juni

Etter hvert som juni skrider fram er det stadig mer som blomstrer. Paeonia veitchii er som alltid først ut av Peonene. I år tror jeg de fleste av mine etter hvert mange peoner kommer med blomster. Unntakene er dillpeonen og P. mlokoswitschii som ble flyttet i fjor siden de omtrent ikke hadde vokst siden jeg kjøpte dem. Nå ser de ut til å trives bedre, så forhåpentligvis blir det blomstring om et par-tre år.
Iris germanica 'Ozark Sky' er ikke så stor som mange av de andre germanicaene, men likevel en favoritt. Den har som regel kommet med en blomst eller to, men i år kommer den med mange.
Mens flere av orientvalmuene mine strøk med i vinter, er andre så kraftige som de aldri har vært før. Og flere skal til å blomstre for første gang. Den gamle navnløse og knall oransje på bildet har klart vinteren aldeles utmerket. Den ble plantet første året vi bodde her, før vi egentlig hadde hage, og siden har vi hatt den enten vi vil eller ei. I år har den fått lov til å blomstre i fred. Men den har en tendens til å spre seg, og fargen passer ikke til noe annet i hagen. Men tross alle forsøk på å kvitte meg med den, den kommer alltid tilbake. ;)
Geranium sanguineum 'Apfelblüte' (tror jeg iallefall, den ligner veldig på striatumen, men den mener jeg står en annen plass). En av favorittene blant Geraniumene, iallefall blant de som blomster akkurat nå.
Vi har hatt et helt utrolig flott pinsevær, i dag som jeg har fri regner det. Men i og med en strålende helg er det helt greit. Så slipper jeg å vanne også.

Ingen kommentarer: