mandag 8. august 2011

Dagens innsats på ugressfronten

Plutselig var det nærmere ti grader kaldere, regnbyger og vind, nesten litt høstlig... Og det vil vi ikke ha i begynnelsen av august. Så i dag har jeg løpt litt ut og inn og prøvd å rydde opp litt her og der, og få litt ordning på blant annet denne skråningen. Den var full av all slags ugress, høymole, krypsoleie og kveke for å nevne noen. Planen er å plante såpass tett at jeg slipper å luke. Og etter dagens innsats har jeg forhåpentligvis klart å kvitte meg med det verste rotugresset. Men før syrinhortensiaen og den mørke hyllen 'Black Lace' blir litt større må jeg nok belage meg på mer luking. Vet heller ikke helt hva jeg skal satse på å plante innimellom. Det blir ganske så skyggefullt når buskene vokser seg til, og det er nesten ren sand i skråningen, så det er nok ikke hva som helst som vil trives der.
Jeg vet ikke om denne her kvalifiserer som ugress. Jeg har iallefall verken plantet den eller sett maken før. Etter litt googling fant jeg ut at det er en hagestanksopp. Og det kan jeg skjønne for det var fullt av fluer rundt den og den luktet alt annet enn godt.
Men det er da forskjellige ting som dufter godt i hagen nå, blant annet rosen, 'Louise Odier'. Hun blomstrer nå og gleder oss både med vakre blomster og nydelig duft. Jeg har ikke så mange roser, men av de jeg har er dette en klar favoritt.
Floksen er også flott nå, denne som heter 'Europa' er en nydelig nå. Floks er en plante jeg definitivt må skaffe meg flere av. Til slutt et bilde av Verbascum chaixii. Den har sådd seg selv slik at jeg har den litt her og litt der. Har masse frøplanter av denne hvis noen er interessert. Fin plante så lenge man husker å klippe av frøstandene før den rekker å så seg overalt...

4 kommentarer:

krepsemor sa...

Kul sopp du har funnet! Jeg tror ikke jeg har sett en sånn krabat før.
Luking er en velkjent syssel nå i august! Det gror jo så innmari også =(
Nydelig rose!
Den Verbascum`en har jeg også, og nå finner jeg nye spirer overalt...
Ha en fin uke, og lykke til med skråningen din =)

Line S sa...

Takk i like måte. :)

Tror neppe jeg blir ferdig med skråningen med det aller første, men forhåpentligvis blir den litt bedre enn den har vært. Kanskje jeg skal flytte noen av de små Verbascumene dit, de vokser jo som ugress alle andre steder. ;)

Mariann sa...

Ugresset vokser godt her også, hvis det kan være til trøst. En fordel med sandjorden din er vel forhåpentligvis at det er forholdsvis lett å luke.
Nydelig floks, likte godt fargen på den.

Line S sa...

Ja det er lett å luke i sand, heldigvis. :)
Bra at det ikke bare er her ugresset vokser. ;)