søndag 2. november 2008

November og nesten vinter

Bilder fra søndagsturen, første søndag i november.



Vi har hatt en helg med strålende vær. Og visst kan det være fint i november. Men med godværet kom også kulda for fullt. De siste nettene har grade-stokken krøpet helt ned til et sted mellom minus åtte og ni grader. Men været får en jo som kjent ikke gjort noe med. Og klarvær og kaldt er absolutt å foretrekke framfor mildvær og regn.

Ellers er ikke hagen helt klar for vinteren ennå. Jeg har fremdeles noen planter som jeg gjerne skulle ha fått i bakken før det fryser helt til. Og jeg har visst også noen pakker med løk liggende. Men det spørs vel hvor mye jeg rekker. Jeg har heldigvis tilgang til et potetlager, og det har blitt redningen før. Det ser ut som om noen planter skal få overvintre der i år også.

Inne begynner pelargoniene mine å se ganske sørgelige ut. Da vi dro til Spania for en måned siden fikk de fleste flytte inn. Fjorten dager senere kom vi hjem til planter som blomstret mer enn de har gjort i hele sommer. Nå har de fleste blomstret fra seg, og da er de ikke like dekorative lenger. Så i dag har jeg hatt en runde og knepet av visne blomster og blader. Nå gjenstår det bare å finne en plass de kan overvintre. Det er visst fullt i de fleste vinduskarmene, og på spisestuebordet der de står nå kan de ikke bli stående. Ikke har jeg hjerte til å kaste noen heller.

2 kommentarer:

Demeter sa...

Åhh jeg har ikke visst at du har hatt blogg! Så koselig! Denne skal jeg følge med på :D

Klem fra Kristin

Line S sa...

Da hagedagbøkene skulle legges ned fant jeg ut at det var like greit å hoppe i det. ;)
Det finnes jo så mange flotte blogger, så foreløpig er jeg på prøve- og feile-stadiet. Men øvelse gjør forhåpentligvis mester.