mandag 22. september 2008

Kaldt og klart

Det er kaldt og helt klart ute, gradestokken kryper sakte men sikkert nedover mot null. Derfor har jeg vært ute en tur og dekket over Dahlia og andre sarte planter. Vi har hatt en frostnatt, og det ser ut til å bli en til i natt. Men til tross for kalde netter er det fremdeles mye som blomstrer.
Geranium Pyrenaeicum gir seg ikke selv om høsten er her. Jeg synes den er riktig så søt der den dukker opp på de mest uventede steder. Ikke er det noe problem å luke bort frøplantene der de ikke skal være heller.









Hageblåbærene 'Northland' kommer for første gang med masse bær i år. Vi har bare en busk, men det har tydeligvis gått bra med vanlige norske blåbær som nabo og pollineringssort.

Primula florindae blomstrer fremdeles. Den er en av hagens flotteste Primulaer, iallefall på denne tiden av året. Her er den oransje utgaven, jeg har en rød også. Denne frør seg også flittig, men frøplanter av denne er alltid velkomne.

5 kommentarer:

Rita Hogefeld sa...

Rød florindae? Oj-oj *sikle*. Jeg trodde de bare fantes i gul og orange utgave jeg. Jaja, man lærer så lenge man planter;)

Line S sa...

Jeg har selvfølgelig ikke noe bilde av den, og jeg får visst ikke til å lenke til noe som ligner heller.
Men hvis du googler får du iallefall fram noe som ligner.
Tror den kom som frøplante fra Magnar for to-tre år siden. Skal se om jeg kan spore opp noen frø. ;)

Unknown sa...

Hei! Så artig at 'Northland' er blitt stor og bærer godt! Var det ikke den vi rasket med oss på et planteraid? :-)

Line S sa...

Jo visst var det det Anita. ;)
Så enormt stor er den kanskje ikke, men den har iallefall vært full av bær.

Unknown sa...

Så bra at den ordner pollineringen selv med nabobærene på myra. :-)